TR72 YAPI SEKTÖRÜ RAPORU
52
52
2012 yılında birinci el konut satışları sıralamasında 7. sırada yer alan bölgemiz 2013 yılı sonu itibarı ile toplam konut satışlarında 10. sırada yer
almaktadır. Sektöre en çok dinamizm katan bir alandaki bu başarı, bölge için önemli bir potansiyeldir. Çünkü, konut satışlarının yapı malzemeleri
sanayisine olumlu yansımaları olacaktır. Ancak özellikle Ortadoğu’da olan belirsizlikler ve Türkiye’de yaşanan geçiş döneminin konut sektöründe
genel bir düşüşe sebep olduğu da unutulmamalıdır. Son 10 yıldır toplamda Türkiye’de satılan konutlardan %4’lük sabit bir paya sahip olan
TR72 bölgesinde bu oran 2013 yılında %3,2’lere düşmüştür. Fakat bu durum, bölgenin geçtiğimiz 10 yılda gösterdiği performans dikkate
alındığında geçicidir.
II.SEKTÖRÜN YAPI TAŞI: KONUT
Gerek Türkiye’deki inşaat harcamalarında ve yapılan yatırımlarda, gerekse de TR72 Bölgesi’nde inşaat sektörünü ayakta tutan unsur “konut” ve
barınma ihtiyacı olmuştur. 2012 yılında konut satışlarında beklenilenin altında kalınsa da, TÜİK tarafından 2006-2013 yılları arasında ruhsatı
alınan binaların yüzölçümleri karşılaştırıldığında genel kuralın değişmediği görülmektedir.
T.C. Kalkınma Bakanlığı tarafından açıklanan “2013 Genel Ekonomik Hedefler ve Yatırımlar” raporunda, konut yatırımları 2011 yılında sabit
sermaye yatırımlarının %12’sini oluşturmaktadır. Konut yatırımlarının 2012 yılında %11,4; 2013 yılında ise %11,2 oranında tüm yatırım
programından pay alacağı öngörülmektedir.
2011 yılı Hanehalkı Bütçe Araştırması’ndan elde edilen sonuçlara göre ise; Türkiye genelinde hane halklarının yaptığı harcamalar içinde en
yüksek payı %25,8 oranıyla konut ve kira harcamaları almaktadır. Bu durum inşaat ve konut sektörünün eğitimden de, sağlıktan da daha fazla
büyüme potansiyeline sahip olduğunun göstergesidir.
Şekil 23. Türkiye’de Hanehalkı Tüketim Harcamalarının Dağılımı
20,7
4,1
5,2
25,8
%
6,4
1,9
17,2
4
2,7
2
5,7
4,3
19,6
4,2
5,4
25,8
6,7
1,8
17,2
3,9
3,2
2,3
5,8
4,2
Gıda ve Alkolsüz
İçecekler
Ev Eşyası
Giyim & Ayakkabı
Ulaştırma
Eğitim
Alkollü İçecekler ve
Tütün
Sağlık
Kültür Eğlence
Konut ve Barınma
Haberleşme
Otel, Pastane,
Lokanta
Çeşitli Mal ve
Hizmetler
0
5
10
15
20
25
30